Screencast, fra planlægning til upload:

Når man skal lære eller lære fra sig kan det være godt at *se* det, man skal lære blive gjort.
Fordi nogle gange er det lettere at vise noget nyt end at beskrive det.
Det kan man bruge instruktionsvideoer til.
Entesar og Mette laver en intro og outro (måske i samarbejde med nogle elever), dvs “velkomsthilsen” og “rulletekster”. Derimellem skal indholdet være.

Du skal bruge:
Computer med internetadgang og evt en mikrofon eller et headset.

IMG_20150519_124407Først planlægger nogle stikord, som du kan tale ud fra:
Præsentere hvilket problem du vil løse eller funktion du vil vise (“Jeg vil vise hvordan man laver en cirkel i programmet Cirkeline”).
Så viser du hvordan du gør, mens du fortæller (“Først åbner jeg programmet. Så gør jeg ….”).
Her er mit manus, komplet med kragetæer og kaffeplet.

Så forbereder du teknikken til lyd:

hovedtlfFørst skal du beslutte om din video skal være naturligt optaget, altså hvor lyd og billeder optages samtidig.

Eller om lyden skal optages bagefter.
Eller om du hellere vil have undertitler eller have video helt uden ord.
Og du skal teste dit lydudstyr og finde ud af, hvad der fungerer bedst

 

Den der taler, laver voice-over, forbedrer lyden ved at ranke ryggen, trække vejret dybt og roligt et par gange og tale LIDT langsomt og LIDT dybt.
Prøv dig frem og få andre til at lytte til din speaker-stemme. Fordi det er jo vigtigt at alle kan høre og forstå hvad du siger på videoen og derfor er både ordene og måden du bruger din stemme på væsentlig.

Vis din video ved at lægge et link i kommentarfeltet herunder sammen med en sætning om, hvilket program og hvilket problem/funktion der arbejdes med.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *